Ledarskap
Ett leant förhållningssätt till hur verksamheten ska köras påverkar hur ledarskapet ser ut.
Ett leant ledarskap innebär att ledare litar på att medarbetarna gör det jobb som behövs,
inom de ramar som satts upp.
Medarbetarna har fullt ansvar för sitt arbete. Eftersom medarbetarna är de som utför
jobbet, skapar värde, är det också de som vet hur arbetssätt och metoder ser ut. För att
inte alla ska arbeta “på sitt eget sätt”, om flera utför liknande eller samma arbete, är det
viktigt att man försöker finna “best practice”. Om det finns ett “bästa sätt” att utföra arbetet
är det ju troligen ineffektivt att inte göra på det sättet. Här kommer ledarskapet in, genom
att efterfråga “best practice”.
Natuurligtvis har ledarna gett medarbetarna befogenheter att också kunna förbättra
processer och arbetssätt.
Nu är det ju så att, trots all kompetens bland medarbetarna och etablerade arbetssätt,
händer det då och då att resultatet av arbetet inte blir det önskade. Här kommer
ledarskapet in igen. Oftast beror ett avvikande resultat på att förutsättningarna inte var
tillräckligt bra, processen säkerställer inte rätt resultat.Då gäller det att hitta orsaken till
avvikelsen.
Ledarskap i detta skede består i att efterfråga problemlösning. Det finns många utmärkta
metoder för problemlösning, gemensamt är att alla innehåller steg för att beskriva
problemet, hitta möjlig orsak, lista ut lämplig motåtgärd, och utföra motåtgärden.