Vad är lean? Värde för kunden är hela tiden i centrum när vi arbetar på ett sätt som vi kan kalla lean. Värde betyder en “förmåga att leverera rätt sak vid rätt tid till ett lämpligt pris, enligt kundens uppfattning." Detta betyder att vi måste först förstå vad våra kunder värderar och sedan att hela tiden fokusera på att leverera detta. Definitionen utmanar också ett mer traditionellt tänkande om hur man driver en verksamhet. Det finns exempel där man lägger ner stora resurser på dokumentation och rapportering. Produktutvecklare rapporterar t ex om projektens status, skriver detaljerade specifikationer och tekniska rapporter, genomför omfattande marknadsanalyser, etc. Det mesta av detta bidrar mycket lite, om ens något, till kundvärdet. I en lean värld betraktas alla dessa aktiviteter som slöseri. Vi skiljer mellan slöseri som är helt onödigt, såsom att omarbeta, att fixa ett misstag, och slöseri som är nödvändigt, såsom att lägga ner resurser för att följa lagstiftning och en del ledningsverksamhet. Allt onödigt slöseri bör avskaffas och de nödvändiga slöserierna ska minimeras. Ett exempel på minimering av nödvändigt slöseri kan vara att skriva en enkelsida om projektstatus i stället för en elegant PowerPoint-presentation. När vi lyckas åstadkomma kundvärde i alla processens steg, möjligen med undantag av nödvändiga slöserier, kan vi säga att vi har ett värdeskapande flöde. Flöde är också en viktig beståndsdel i ett lean arbetssätt. Tänk dig ett stafettlopp. Under nästan hela loppet står stafettlöparna och väntar på att få stafettpinnen från sina lagkamrater. Traditionellt skulle man se detta som "slöseri", för där kanske man sätter upp mål som "85% utnyttjande av resurserna", för att se till att alla löpare är upptagna och “produktiva”! När vi tänker lean är vårt fokus på stafettpinnen, inte på löparna. Det handlar naturligtvis om hur fort vi levererar värde till kunden!