Värderingar Bakom arbetet med den här webbplatsen ligger en vilja att hjälpa andra med “resan mot lean”, genom att vi presenterar tankar och erfarenheter från eget arbete. Vi försöker förenkla så långt det går. För att lyckas med leanresan behöver man ha värderingar, som genomsyrar organisationen. Våra värderingar är: Kundens behov styr: Allt vi gör kan spåras tillbaka till ett behov hos kunden. I många företag diskuterar man ivrigt vilken “kund” som avses. Vissa hävdar bestämt att det måste vara företagets “slutkund”. Naturligtvis är min “kund” den person, eller grupp av personer, som behöver resultatet av mitt arbete! Lagarbete: Arbetsgruppen, laget, åstadkommer resultaten. Laget planerar, genomför, följer upp och förbättrar tillsammans. Även här kan man hos många se ett förändrat synsätt, som leder till att man hjälper varandra “när det kör ihop sig”. Ledarskap: Naturligtvis är ledarskapet viktigt. “Lean ledarskap” kännetecknas av att ledarna litar på sina medarbetare. Medarbetarna får därigenom ansvar för sitt arbete och de befogenheter som behövs för att också kunna förbättra processer och arbetssätt.