Ledarskap Ett leant förhållningssätt till hur verksamheten ska köras påverkar hur ledarskapet ser ut. Ett leant ledarskap innebär att ledare litar på att medarbetarna gör det jobb som behövs, inom de ramar som satts upp. Medarbetarna har fullt ansvar för sitt arbete. Eftersom medarbetarna är de som utför jobbet, skapar värde, är det också de som vet hur arbetssätt och metoder ser ut. För att inte alla ska arbeta “på sitt eget sätt”, om flera utför liknande eller samma arbete, är det viktigt att man försöker finna “best practice”. Om det finns ett “bästa sätt” att utföra arbetet är det ju troligen ineffektivt att inte göra på det sättet. Här kommer ledarskapet in, genom att efterfråga “best practice”. Natuurligtvis har ledarna gett medarbetarna befogenheter att också kunna förbättra processer och arbetssätt. Nu är det ju så att, trots all kompetens bland medarbetarna och etablerade arbetssätt, händer det då och då att resultatet av arbetet inte blir det önskade. Här kommer ledarskapet in igen. Oftast beror ett avvikande resultat på att förutsättningarna inte var tillräckligt bra, processen säkerställer inte rätt resultat.Då gäller det att hitta orsaken till avvikelsen. Ledarskap i detta skede består i att efterfråga problemlösning. Det finns många utmärkta metoder för problemlösning, gemensamt är att alla innehåller steg för att beskriva problemet, hitta möjlig orsak, lista ut lämplig motåtgärd, och utföra motåtgärden.